Każda firma prędzej czy później będzie borykał się z problemem komunikacji które skutecznie będą ograniczały możliwość do szybkiej reakcji na problemy. Nie od dziś wiadomo że szybka i precyzyjna informacja jest w na wagę złota. Wielu managerów zapomina o tym, że najwięcej informacji są w stanie znaleźć właśnie na linii produkcyjnej u sedna problemu. Dzięki organizacji spotkań na obszarach produkcji i zaangażowaniu Managerów w tego typu aktywności załoga dostrzega ich wysoką motywację oraz chęć rozwiązania problemów. Metoda Shop Floor Management została opisana w wielu pozycjach wg. Mnie najlepszą i najbardziej uniwersalną pozycją wartą przeczytania jest książka “The New Shop Floor Management” Kiyoshi Suzaki, autor w tej książce skupia się na uniwersalnej metodzie zarządzania firmą.
Czym tak naprawdę jest Shop Floor Managemet ?
SFM jest niczym innym jak sposobem na weryfikację realnych wyników z maksymalnym zaangażowaniem managementu i wszystkich jednostek organizacyjnych które są zaangażowane w osiągnięcie celu, wartym podkreślenia jest to, że muszą to być realne wyniki i realne cele które są omawiane .
Dlatego własnie tak ważne jest aby tego typu spotkanie posiadały trzy najważniejsze elementy
- Genba (Realne miejsce) − Spotkanie musi odbywać się w miejscu w którym wykonywania jest praca najlepiej hali lub obszarze produkcyjnym
- Genbutsu (Realne informacje) − Uczestnicy spotkania muszą przekazywać sobie realne i prawdziwe informacje nt. występujących błędów
- Genjitsu (Fakty) − Zawsze opieramy się na faktach nie snujemy domysłów i pozostawiamy pola na subiektywne oceny
Najtrudniejszym etapem we wdrażaniu SFM jest odpowiednie nastawienie załogi i całej organizacji. Często zdarza się iż pracownicy postrzegają SFM jako kolejny etap kontroli ich pracy. Nie dostrzegają oni daleko idących korzyści z tej formy zarządzania dlatego często zatajają oni ważne informacje oraz problemy. Tu własnie tak ważna staje się rola managementu to właśnie w gestii managerów obszarów jest odpowiednie pracowanie z załogą aby uzmysłowić korzyści jakie kryją się za SFM. Metoda ta ma na celu eliminowanie problemów procesowych i eliminowanie przyczyn źródłowych.
W polskich realiach najczęściej spotykamy się z SFM w formie dziennego raportowania stopnia wykonania planu z dnia poprzedniego, na których to spotkaniu omawiane są również problemy bieżące które wpłynęły na stopień realizacji planu.
Co możemy zyskać wprowadzając Shop Floor Managemet
- Zwiększenie prędkości komunikacji ( wiele jednostek w jednym miejscu )
- Skrócenie łańcucha decyzyjnego ( dzięki obecności wyższego szczebla zarządzającego skracamy czas podejmowania decyzji )
- Naprawianie procesu nie tylko łatanie luk
- Zwiększenie wydajności i produktywności
- Uwydatnienie zaangażowania managementu
- Poprawnie sposobu komunikacji wyników dla załogi