jak budować relacje
Rozwój Osobisty

Sukces w relacjach międzyludzkich

Chyba nie ma takiej pracy lub zawodu, który nie wymaga nawiązywania relacji między ludźmi. Codziennie spotykamy nowych ludzi w pracy w sklepie na ulicy w autobusie, dlatego właśnie tak ważne jest prawidłowe nawiązywanie relacji i komunikacja. Jeśli jesteśmy otwarci i potrafimy te relacje nawiązywać nasza praca i codzienne zadania przychodzą nam dużo łatwiej dzięki temu, że ludzie są nam bardziej przychylni. Najlepszą pozycją z którą absolutnie każdy powinien się zapoznać to „Jak zdobyć przyjaciół i zjednać sobie ludzi” Carnegie’go.

Chcesz poznać trzy najważniejsze zasady, które rządzą kontaktami międzyludzkimi ? Zapraszam Cię do przeczytania tego wpisu.

Po pierwsze nie krytykuj, nie potępiaj i nie pouczaj !

Jak zachowujesz się gdy ktoś Cię poucza ? Co rodzi się w twojej głowie gdy słyszysz słowa „Robisz to źle”, „Zrób to inaczej” ? W Mojej i Twojej głowie pewnie rodzi się ta sama odpowiedź, „Ja Ci pokaże” i robisz to co Ty uważasz za odpowiednie i nie obchodzi Cię zdanie Twojego współrozmówcy. Jest to zupełnie naturalne zachowanie i każdy z nas bez względu na wiek, wykształcenie, czy stanowisko, które sprawuje będzie postępował tak samo. Teraz zastanów się co myślisz o osobie, która Cię poucza, czy darzysz Ją sympatią i chcesz przebywać w Jej towarzystwie ? Nie sądzę. Zawsze gdy chcemy nawiązać relację i chcemy, aby była to pozytywna relacja musimy pamiętać o zasadzie nie krytykowania, jest ona niezmiernie ważna i spowoduje wykreowanie pozytywnego obrazu naszej osoby w głowie naszego rozmówcy. Poddajmy analizie następującą sytuację, inspektor BHP ma za główne zadanie dbanie o bezpieczeństwo w firmie i często jest to niewdzięczne zadanie, do tej pory nigdy nie słyszałem ze strony pracowników pochlebnych opinii na temat BHPowca. Rzeczony inspektor codziennie poucza pracowników za nie przestrzeganie obowiązku noszenia kasków, robi to w sposób formalny, poucza o nie przestrzeganiu zasad i grozi karami. Efektem takiego zachowania są ponure miny pracowników, brak sympatii w stosunku co do inspektora i zdjęcie kasku zaraz po tym jak się oddali.  Teraz zastanówmy się co można było by zrobić inaczej. Inspektor spotyka pracownika bez kasku, w spokojny sposób stara się dowiedzieć czemu tak naprawdę pracownik tego kasku nie nosi. Potem dopiero w przyjacielski sposób uświadamia mu, że kask chroni zdrowie i zapobiega poważnym wypadkom. Cała rozmowa odbywa się w sposób przyjazny, pracownik dostrzega, że Inspektor chce zadbać o jego bezpieczeństwo, a nie bezdusznie go ukarać, a to pozwala na stworzenie przyjaznej relacji.

pracownicy biurowi

 

Po drugie wzbudź w innych szczere chęci.

Spotkanie z szefem „Panie Kowalski chciałbym, aby Pan przygotował mi dzisiaj te raporty zanim wyjdzie Pan do domu” i co teraz rodzi się w głowie Pana Kowalskiego – „A co mnie obchodzi co Ty chcesz, ja chcę iść do domu wcześniej i obejrzeć mecz”. Tak naprawdę nikogo z nas nie obchodzi czego chcą inni, obchodzi nas i to bardzo, czego chcemy My. Jeśli naprawdę chcesz nauczyć się jak oddziaływać na ludzi i jak skłonić ich do współpracy to jest jeden prosty sposób wystarczy, że będziesz mówił o tym czego Oni chcą i pokażesz im jak to zdobyć. Zawsze musisz starać się zdefiniować potrzeby swojego rozmówcy, wejdź w Jego skórę i dowiedz się czego tak naprawdę chce, co się dla Niego liczy. Rozważmy ponownie sytuację z bezdusznym szefem i Jego raportami. Szef wzywa nas do gabinetu, aby dać nam nowe zadanie, w czasie drogi my już się denerwujemy i zastanawiamy się jakie to niesamowite zadanie nas czeka. Wchodzimy do gabinetu i słyszymy „Panie Kowalski, dziś jest mecz wiem, że pewnie chciałby go Pan zobaczyć niestety, ale mam dla Pana ważne zadanie, potrzebuję na dzisiaj raportów o których rozmawialiśmy,  jeśli  skończy je Pan może wyjść wcześniej i obejrzeć mecz w domu”. Uwierzcie mi będą to na pewno najlepiej zrobione raporty, które dostaliście.

Po trzecie szczerze i uczciwie wyrażaj uznanie

Teraz chyba najważniejsza zasada której trzeba przestrzegać. Każdy z nas ma jeden ważny wewnętrzny cel „Chcemy być  ważni, Chcemy być doceniani”. Jeśli checz być naprawdę dobrym managerem i chcesz wyzwolić w swoich ludziach to co najlepsze to najskuteczniejszą metodą jest uznanie i zachęta. Wiele razy spotykam się  w rożnych organizacjach z „kultem winy” nic tak nie ogranicza kreatywności pracowników jak krytyka przełożonych. Jako manager staraj się doceniać swoich podwładnych, staraj się ich chwalić i dostrzegać ich wysiłki, czasami wydaje mi się, że wielu managerów zapomina o pochwałach, pamięta natomiast doskonale o krytyce. Wiele osób w pracy czuje, że ich dobra praca nie jest zauważana natomiast gdy zrobią coś źle są momentalnie piętnowani, a ich pomyłka urasta do rangi problemu mającego wpłynąć na dalsze losy przedsiębiorstwa. Jest to prosty sposób, aby mieć sfrustrowany i nie zadowolony z wykonywanej pracy zespół. Pamiętaj o tym.

Stosując te trzy zasady możesz sprawić, że osoby z którymi pracujesz, z którymi prowadzisz interesy i wszyscy których spotkasz na swojej drodze będą dla ciebie przychylni. Jeśli będziesz wystrzegał się krytyki, będziesz starał się spełniać potrzeby innych i będziesz doceniał innych jest to prosta droga do osiągnięcia sukcesu w relacjach międzyludzkich i zajścia dalej niż myślisz.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *