psychologia managera
Rozwój Osobisty,  Zarządzanie

Psychologiczne narzędzia Managera

Moim zdaniem najtrudniejszy w pracy każdego Managera jest kontakt z ludźmi, ale nie chodzi mi tutaj o ludzi którzy chcą od nas wykonania określonych zadań lub innych aktywności. Najtrudniejszy jest kontakt z podwładnymi. Każda osoba na stanowisku kierowniczym może przytoczyć wiele sytuacji w których jej podłączani starali się wywrzeć na niej wpływ aby osiągnąć własne cele. W tym wpisie przedstawię Ci kilka narzędzi, które możesz stosować w swoim arsenale Managera.

Zdarta Płyta

Jest to technika wymyślona przez Manuela J. Smitha. Używania poprawnie tej metody polega  na zrobieniu tylko dwóch rzeczy.

  • Powtarzaj kluczowe fragmenty wypowiedzi Twojego podwładnego, w ten sposób dajesz mu do zrozumienia, że go słuchasz i nie lekceważysz tego co mówi. Pożyteczne tutaj są następujące frazy : „Ja rozumiem…Ja słyszę…Doceniam Pana postawę, ale…”
  • Przypominaj swoją decyzję z krótkim uzasadnieniem.

W rozmowie ze swoim podwładnym tak długo używaj tej techniki, aż do podwładnego dotrze fakt, że argumenty, które przytacza i tak nie zmienią Twojej decyzji.

Przykład rozmowy z zastosowaniem zdartej płyty :

Podwładny : Szefie, jeśli mamy zrobić inwentaryzację w terminie, to muszę dostać dodatkowych ludzi w przeciwnym razie zawalimy plan. 

Szef : Panie Tomaszu, niestety ale takiej zgody nie ma z moje strony, narazi mnie to na takie same prośby z innych działów, a centrala nie będzie zadowolona z faktu powiększania załogi na czas inwentaryzacji. 

Podwładny : No, ale przecież my się nie wyrobimy, moi ludzie już teraz pracują wystarczająco ciężko.

Szef :  Ja rozumiem, że obawia się Pan o wykonanie zadania i formę swojego zespołu, ale Ja decyzji nie zmienię a o powodach już mówiłem. ( Zdarta płyta – szef jasno oznajmia, że zdania nie zmieni )

Podwładny : Jestem rozczarowany, że nikt nie rozumie naszych potrzeb i nie rozumiem sytuacji jaką jest inwentaryzacja. 

Szef : Słyszę, co Pan mówi. Rozumiem rozczarowanie. Decyzji nie zmienię i nie dostanie Pan nowych ludzi do tego zadania. ( Szef utrzymuje moc swojej decyzji )

Odsłoń swoje Intencje

Jest to technika szczególnie przydatna gdy chcesz przekazać trudną informację z którą wiesz, że podwładny nie będzie się zgadzał.

Posłużmy się przykładem, chcesz ukarać swojego podwładnego za popełnienie ponownie tego samego błędu, jeśli nie przedstawisz mu swoich intencji to możesz odebrać motywację swojemu człowiekowi, a nawet stracić go. Jak powinna wyglądać taka rozmowa.

„Jurku jest to dla mnie bardzo trudna rozmowa, bo uważam Cię za solidnego i cennego dla firmy pracownika. Chcę abyś wiedział, że nie zmieniam o tobie zdania i chcę abyś dalej wypełniał swoje obowiązki ze starannością jak robiłeś to do tej pory. Niestety, ale mimo wszystko zdecydowałem się ukarać Cię za……”

Pamiętaj nie zasłaniaj się tak zwanym „dobrem firmy” lub wszechobecnej „centrali” robiąc tak kreujesz negatywny wizerunek w oczach podwładnych będą postrzegali Cię jako bezdusznego karierowicza bez własnego zdania. Wyrażaj swoje intencje i podkreślaj dlaczego podejmujesz takie a nie inne działania.

Po wykonaniu zadania zawsze dawaj informację zwrotną

Jesteś managerem i chcesz, aby Twoi ludzie byli odpowiedzialni za wykonywane zadania, dlatego musisz przekazywać im swoje uczucia, potrzeby i wyobrażenia w kontekście ich pracy. Wyobraź sobie następującą rozmowę :

„Panie Wojtku, zawsze kiedy oddaje mi Pan raport i widzę w nim masę błędów ortograficznych i nie pełne dane to naraża Mnie Pan na wykonanie dodatkowej pracy i stratę cennego czasu na poprawki. Oczekuję, że sam Pan dokona poprawek i odda mi Pan nowy raport pojutrze”

Dzięki takiemu sformułowaniu naszego komunikatu przekazujemy podwładnemu czego od niego oczekujemy i co w zadaniu wykonał w zły sposób. Jest to bardzo ważne. Dzięki jasnym informacjom zwrotnym przyzwyczajasz podwładnych do swoich oczekiwań i wymaganych sposobów rozwiązywania zadań. Można tę metodę uznać za sposób nauki przez pracę. Zobaczysz dzięki temu zaoszczędzisz mnóstwo czasu na wyjaśnianiu jakiego efektu oczekujesz po wykonaniu zadania, Twoi podwładni sami będą wiedzieli czego oczekujesz.

 

Te trzy techniki które przytoczyłem są bardzo łatwe do zastosowania, nie wymagają wielogodzinnych treningów, a przynoszą niesamowite efekty w krótkim czasie. Dzięki ich stosowaniu nabierzesz pewności siebie i zaczniesz kontrolować sytuację podczas rozmowy, co na stanowiskach kierowniczych jest bardzo ważne. Stosując te proste techniki będzie Ci łatwiej bronic swojego zdania lub przekazywać niewygodne informacje. Teraz musisz już tylko działać !

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *