Kim jest manager
Rozwój Osobisty,  Zarządzanie

Czy jesteś dobrym Managerem ?

Czy zadawałeś/aś sobie kiedyś takie pytanie. Ja robiłem to wielokrotnie w czasie rozwoju swojej kariery zawodowej. Wielokrotnie zastanawiałem się czy tak naprawdę sprawuję tę funkcję zgodnie z oczekiwaniami swoich przełożonych i oczywiście podwładnych. O tym jak trudno jest być dobrym Managerem napisano wiele książek, ale mnie osobiście zapadła w pamięć jedna pozycja mianowicie „Psychologia Szefa – Szef to zawód”Książka ta porusza wiele aspektów z codziennego życia szefów, managerów, kierowników oraz w prosty sposób omawia metody które pomogą Ci w osiągnięciu sukcesu na stanowiskach kierowniczych.

Poniżej przedstawię 5 najważniejszych według mnie cech, które charakteryzują dobrych managera.

Precyzja w określaniu zadań

Nie ma nic gorszego niż niezdecydowany kierownik, który sam nie wie czego tak naprawdę oczekuje od podwładnego. Często spotykam się ze zjawiskiem, gdy przełożony zleca wykonanie zadania, którego sam nie rozumie lub sam nie byłby w stanie wykonać, a oczekuje bezbłędnego wykonania nie dając żadnych wskazówek lub sugestii odnośnie efektu lub swoich oczekiwań. Na dodatek po wykonaniu pracy przez podwładnego jest rozczarowany efektem i generalnie podsumowuje to słowami „nie tego oczekiwałem” a my w myślach możemy sobie tylko dopowiedzieć „… to trzeba było mi powiedzieć czego oczekujesz to bym to zrobił”. Myślę, że każdy z nas miał taką sytuację i to nie raz.

Nie wiem czy znasz metodę wyznaczania zadań/celów o nazwie SMART ? Jeśli nie to powinieneś się z nią zapoznać. Jest to według Mnie najlepsza metoda wyznaczania zadań jest ona prosta i jasna cel lub zadanie  ma być SMART !

Pamiętaj, kiedy wyznaczasz zadanie dla twojego podwładnego wyznacz je metodą SMART. Wyznacz jedno zadanie, określ jasno efekt, którego oczekujesz, zastanów się czy sam byłbyś w stanie wykonać to zadanie, przemyśl czy jest ono wartościowe i po jego wykonanie przyniesie korzyści oraz wyznacz realny termin wykonania zadania.

Odpowiedzialność

Pełnisz funkcję kierownika czyli kierujesz grupą ludzi, którzy oczekują od Ciebie decyzji i liczą na twoje przywództwo i wsparcie. Funkcję kierownika w organizacji można łatwo porównać do roli sierżanta lub kapitana w wojsku, żołnierze oczekują dowódcy, który będzie w pełni odpowiadał za swoje decyzje i będzie w stanie ponieść ich konsekwencje. Wielu młodych managerów ma problem z odpowiedzialnością boją się oni podejmować decyzji, gdyż za każdą decyzją idzie odpowiedzialność, a to ich przeraża. Zastanawiają się co się stanie gdy podejmą złą decyzję często stosują metodę rozmytej odpowiedzialności i wysyłają niezliczone ilości maili z których liczba adresatów jest tak duża, że na końcu tak naprawdę nie wiadomo kto jaką decyzję podjął i kto tak w ogóle jest odpowiedzialny. Musimy pamiętać, że podejmowanie decyzji jest trudne, ale każda decyzja jest lepsza od bezowocnego zaśmiecania skrzynki mailowej, a dzięki szybkiemu podejmowaniu decyzji zyskamy w oczach naszych współpracowników.

Samodyscyplina

Jako szef musisz być zorganizowany, musisz panować nad planem swojego dnia i musisz umieć wyznaczać priorytety, aby wykonywać zadania zgodnie z planami. Manager musi być zdyscyplinowany jeśli ma na horyzoncie konkretny cel nawet bardzo odległy musi codziennie znaleźć czas i poświęcić się pracy nad nim bez rozpraszania się, aby finalnie osiągnąć sukces. Bardzo często obserwuję naturalny ludzki odruch w postaci odkładania czegoś na ostatnią chwilę, nigdy nie pozwól, aby Twój projekt był prowadzony w sposób prezentowany poniżej, tak nie postępują dobrzy Mangerowie. Nad projektem musisz pracować codziennie, codziennie posuwaj się po kawałku do przodu „Zjedz tę żabę”  jak pisał Brian Tracy

Wiedza

W każdej branży i organizacji jest taki moment, że jesteśmy nowi nikt z nas nie wiedział wszystkiego od razu, ale dobry manager jest w stanie szybko przyswajać wiedzę i dopasowywać się do organizacji. Wiedza jest bardzo ważną cechą charakteryzującą managera jest wręcz niezbędna. Dzięki niej zdobywamy pozycję w organizacji wyrabiamy sobie opinię, a zespół którym kierujemy nabiera pewności, iż ma właściwego lidera, który może nim pokierować i przy którym będą mogli się rozwijać. Ważnym jest, aby nie mylić wiedzy z przemądrzałością, nigdy nie powinniśmy wytykać błędów merytorycznych lub co gorsza wytykać ich naszym współpracownikom lub członkom zespołu. Takie zachowanie to prosty i szybki sposób aby w zespole kreować złą atmosferę i zabijać kreatywność, zawsze możesz powiedzieć „Twój pomysł jest dobry, ale ja zrobiłbym to inaczej”. Aby wiedzieć jak rozmawiać z ludźmi i jak budować dobre relacje polecam książkę „Jak zdobyć przyjaciół i zjednać sobie ludzi” Dale’a Carnegiego .

Umiejętność motywowania Zespołu

Czym jest manager bez swojego zespołu, nawet najlepszy nie zrobi wszystkiego w pojedynkę. Dlatego właśnie doby manager musi umieć pracować ze swoim zespołem aby wydobyć z ludzi to co najlepsze. Praca z ludźmi możne okazać się najtrudniejszą ze wszystkich prac jakie przyjdzie Ci wykonać, ale gdy zrobisz to dobrze efekty mogą przerosnąć twoje oczekiwania. Tak naprawdę nie ma nic lepszego niż wysoko zmotywowany i chętny do działania zespół. Pamiętaj aby codziennie starać się zauważać pozytywne działania członków swojego teamu i doceniać je ustną pochwałą lub gestami aprobaty, takie działania świetnie scalają zespół .

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *